A shot to the heart


Nu håller jag på och gör köttfärspaj, det är min första gång, så jag är lite nervös. Men jag har ju utgått efter receptet. Någorlunda. Det mesta har jag tagit av det iallafall. Att utgå helt och hållet gå ju bara inte i min värld. Det är alltid någon ingrediens jag vill ta bort eller addera, men det lär nog bli bra ändå. Idag ändrade jag själva pajdegen till en hemma gjord variant, och tog bort chilin( eftersom jag inte hade någon hemma) och tog istället tomatpuré.


Fyllning:

  • 1 stor gullök eller 2 små
  • 2 msk margarin eller smör
  • 100 g champinjoner
  • 400 g köttfärs
  • (1 grön paprika )
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk timjan
  • 2 msk vetemjöl
  • 2 ½ dl vatten
  • 1 buljongtärning (kött eller grönsak)
  • ½ dl chilisås  Tog en matsked tomatpuré
  • ca 50 g (1-2 dl) riven ost -Tog efter behag

Gör så här:

Pajdeg kan man ju göra på olika sätt så det skriver jag inte ut, ta bara mjöl, salt och smör så duger det bra, blanda i princip efter behag. Häll mjölet i en skål. Låt matfettet bli rumsvarmt och skär i mindre bitar. Finfördela matfettet i mjölet med fingertopparna. Tryck ut degen i en form, nagga med en gaffel och ställ i kylen ca 30 minuter.

Grädda pajskalet i 200 grader i 10-12 minuter tills det fått fin färg. Viktigt med förgräddning! Själv har man ju lyckats göra världens godaste paj en gång, utan förgräddad botten, det sög.. det var som att äta glass på asfalten.


Skala och hacka lök, skiva champinjonerna. Hetta upp en stekpanna med margarin eller smör. Fräs lök och champinjoner. Lägg över på ett fat.

Bryn färsen i omgångar i margarin eller smör. Tillsätt svampen och löken. Skär paprikan i tärningar och blanda ner. Smaksätt med kryddor. Strö över mjöl och späd med vatten. Häll i chilisåsen. Smula ner buljongtärningen. Smaksätt med timjan och salt. Låt koka upp och puttra ca 5 minuter.

Häll röran i pajskalet, strö över riven ost och grädda i 200 grader i mitten av ugnen i ca 30 minuter.

Det ändå jag vet hittils är att det luktar gott och att det såg ut som en paj. resultatet får man vänta på. Och do it with some sallad och vitlöksdressing..*Greggel*


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback